Digitale transformatie. De prijs die je betaalt als jouw organisatie dat niet toepast.

Kijk eens goed naar je werkplek. Hoeveel facturen, post-its en uren registraties liggen er nu? Welke taken kan je al zelf digitaal regelen en werk je thuis net zo goed als op kantoor? De kans is groot dat jij de dag begint met inloggen op 4 verschillende programma’s om het werk op te starten. Voor veel bedrijven zijn dit herkenbare zaken. Het is geen geheim dat technische ontwikkelingen de wereld snel veranderen en dat mee gaan met deze veranderingen door middel van een digitale transformatie cruciaal is. In ons privé leven benutten wij volledig het voordeel van de digitalisering van onze privé zaken. Toch gek dat het op zakelijk gebied juist minder voor komt. Juist waar efficiency het succes van het bedrijf bepaalt, laten nog te veel organisaties steken vallen.

Volgens Nederlandse termen betekent Digitale transformatie ‘het gebruik van nieuwe, snelle en vaak veranderende digitale technologie om problemen op te lossen. Het gaat over het transformeren van niet digitale of handmatige processen naar digitale processen.’ Vaak genoeg wordt geroepen hoe belangrijk digitaliseren is. Maar hoe ziet dat eruit en wat gebeurd er als je dat niet doet?

De voordelen van een Digitale transformatie

Er zijn geen dummy proof methodes voor een digitale transformatie, maar een strategisch stap-voor-stap proces levert de beste resultaten. Het formatteren van de archiefkast naar een digitale database is pas een topje van de ijsberg. Wanneer je als organisatie niet onder het oppervlakte kijkt of de juiste tools toepast leidt dat hoogstwaarschijnlijk tot een Titanic situatie.

1. Transformeer de klant ervaring

Wat veel bedrijven gemeen hebben zijn de klanten. Klant ervaring staat centraal bij de digitalisering en is de grootste motivatie naar een digitale transformatie. In deze tijd stellen klanten steeds hogere eisen aan de kwaliteit van de service. Nog belangrijker, zij willen dit sneller en relevanter. Zeker 90% van de bedrijven die een digitale transformatie toepassen doen dit specifiek ter verbetering van de klant ervaring. 

2. Meetbaar werken

Zodra je digitaal werkt is alles binnen handbereik te meten en analyseren. Als organisatie ontdek je zo sneller de knik in de kabel, dat zorgt ervoor dat strategische verbeteringen sneller toegepast worden.

3. Efficiency x flexibiliteit = groei

Helaas kan je niet méér uren uit een werkdag halen, maar je kan wel meer uit een werkdag halen met dezelfde uren. De digitale transformatie is erop gericht de maximale potentie van het bedrijf en zijn mensen te benutten. Een digitaal werkproces blijkt 5 keer sneller te zijn dan het traditionele werkproces. Of de organisatie nou vanuit kantoor of vanuit thuis werkt. 

4. Stimuleert samenwerking tussen afdelingen

Digitalisering geeft afdelingen sneller toegang tot relevante en nuttige informatie en dat maakt werken richting een doel efficiënter. Echter gaat niet iedereen even makkelijk om met verandering. De gedachte van een digitalisering kan ontmoedigend zijn voor het personeel, van de directeur tot aan de stagiaire. Dit vraagt om aanpassingen binnen de bedrijfscultuur en dat geeft kansen voor een betere samenwerking tussen alle afdelingen van de organisatie. Daarom roepen zelfs ervaren ondernemingen dat een digitale transformatie in eerste instantie niets met technologie te maken heeft.


In 4 stappen digitaal getransformeerd

Zet eens een stopwatch aan, start met het handmatig opstellen van een factuur en wanneer de factuur naar de klant is verzonden zet je de stopwatch pas uit. Deel de tijd die aan dit proces is besteed door vijf en je weet hoeveel tijd je kan besparen als dit via een digitaal en geautomatiseerd werkproces loopt.

In 4 stappen kan jouw organisatie ook digitaal getransformeerd worden:

Stap 1: Huidige situatie in kaart brengen

Stap 2: Budget en tools vaststellen

Stap 3: Transitie plannen

Stap 4: Omvorm en verbeter fase

 

En nu?

Het opent deuren voor groei maar vooral een verbeterde productiviteit binnen alle afdelingen van de organisatie, voornamelijk de commerciële en verkoop afdeling. Opzoek naar een IT partner die samen het proces leidt?

Like deze blog
Deel de blog!
23-07-2020
Duzy Ahmad

Gerelateerde blogs

Kwartaal update

Het meeste trots zijn wij op onze nieuwe collega’s. Marketing: Maru en Amy hebben in juni hun stage op de afdeling Marketing kunnen voltooien en hebben voor deze periode beide een 10 behaald. Niet alleen wisten ze op een goede manier hun schoolopdrachten tijdig af te hebben, ze hebben daa

14-07-2021
Duzy Ahmad

Wat is het nieuwe werken? Wij geven 5 voorbeelden.

Het nieuwe normaal duidt op een nieuwe realiteit na een schokkende gebeurtenis, met als gevolg veranderingen waar wij als bevolking aan moeten wennen. Vlak na het einde van de Eerste Wereldoorlog werd het in 1918 voor het eerst genoemd. Een tijdschrift voorspelde dat ‘the new normal’ zou a

06-10-2020
Duzy Ahmad

7 tips die ieder bedrijf kan aannemen van Zeeman.

Internationaal, maar wel lokaal.Volgens Zeeman CEO Erik-Jan Mares zet Zeeman zijn koersen versneld op drie verschillende fronten. Internationale expansie, verduurzaming en benadering van een nieuwe doelgroep. Dat laatste is de focus van marketing baas Caroline van Turennout. Het toegankelijk maken

10-09-2020
Duzy Ahmad