7 tips die ieder bedrijf kan aannemen van Zeeman.

De combinatie ‘Zeeman Marketing’ leveren in Google boekdelen aan informatie op. Voornamelijk sinds de komst van Marketing en Communicatie manager Caroline van Turennout, wordt aangetoond wat voor kracht er schuilt achter lef en eenvoud. Met de slogan ‘Zo eenvoudig kan het zijn’ schudden zij met gedurfde marketingcampagnes zelfs de meest spraakmakende marketeer wakker. Met o.a. de Fancollectie, de betaalbare bruidsjurk, fashion sneakers en nu weer opnieuw met de lancering van afgelopen week, de alweer uitverkochte Eau de parfum Lucht. Hoe krijgt Zeeman dit voor elkaar en wat kan ieder ondernemer hiervan leren?

Internationaal, maar wel lokaal.
Volgens Zeeman CEO Erik-Jan Mares zet Zeeman zijn koersen versneld op drie verschillende fronten. Internationale expansie, verduurzaming en benadering van een nieuwe doelgroep. Dat laatste is de focus van marketing baas Caroline van Turennout. Het toegankelijk maken van Zeeman bij een nieuwe doelgroep, zonder het verlies van de bestaande klanten. Dat klinkt als een uitkomst waar veel ondernemers van dromen. Volgens Mares is de eenvoud ook intern door vertaalt. Door niet te werken met landenorganisaties, maar juist een deel ter aanvulling van de locale winkelmanager te houden. Door de beslissingen op lokaal niveau te houden is de kans op aansluiting groter. De winkelmanager in Frankrijk weet beter hoe zijn klanten te benaderen dan wij dat vanuit Alphen aan den Rijn voor ze invullen.

Zuinig zijn op je mensen
Na het verlies van Jan Zeeman afgelopen juni werd door de medewerkers op een hartverwarmende manier hun dankbaarheid getoond. “Wij kunnen echt met een menselijke maat werken en zijn zuinig op onze mensen en middelen, zoals in een echte familie. Dat komt terug in hoe je met elkaar om gaat.” Vertelt Mares in een radio interview met BNR. “Juist nu ook tijdens de Corona crisis. Wij hebben als bedrijf ervoor gekozen om direct te vertellen dat de gezondheid op nummer 1 komt en financi nummer 2. Hoe we dat doen is zuinig omgaan met de mensen in de hele keten en dat is wat de mensen onthouden. Dat heeft enorme verbinding gebracht zowel intern als extern met de leveranciers en verhuurders. Wij hebben zelfs in de eerste week tijdens de diepste punt van de Corona crisis een brief verstuurd naar alle betrokkenen waarin we de 14 dagen betalingstermijn herbevestigen. Dit zit in het DNA van het bedrijf.”

7 tips gebaseerd op de Zeeman marketing strategie

  1. Koester jouw sterkste product(en) en versterk de focus met behulp van campagnes. Zeeman heeft in zijn communicatie duidelijk gekozen voor betaalbaar en kwalitatief goed textiel.
  2. Maak echte content. Zeeman maakt het menselijk en reëel door in communicatie uitingen gebruik te maken van haar eigen doelgroep. Geen modellen.
  3. Wees opvallend en deel waardig. Een goed idee verspreid zichzelf.
  4. Adverteer vanuit het hart van jouw merk en laat je niet leiden door wat de concurrent doet.
  5. Kijk kritisch naar de uitgaven van het marketingbudget, zeker bij een nieuwe strategie bepaling.
  6. Zeeman gebruikt o.a. het 3-H model van Google voor de content creatie. Op die manier verbind, informeer en vermaak jij (nieuwe) klanten.
  7. Zij zweren bij een kleine maar diverse marketing afdeling. Bij Zeeman vindt je niet meer dan 7 medewerkers op de marketing afdeling terwijl ze voor 7 landen werken.

Ondanks dat schoenen en kleding in aantallen al jaren achteruit gaan, blijft het niet vanzelfsprekend dat Zeeman met zijn heldere positionering overeind blijft. Uiteindelijk moet je wel leveren, kwaliteit voor een lage prijs, en dat blijven ze doen. Die stabiele continuïteit zorgt voor het succes.

WordPress Lightbox Plugin

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH