Wat is het nieuwe werken? Wij geven 5 voorbeelden.

Na de laatste persconferentie van Rutte wordt het nieuwe normaal wederom benadrukt, maar hoe ziet dat er dan in de praktijk uit? Hier zijn wij natuurlijk ook mee aan de gang gegaan. Wat is nu ‘het nieuwe normaal’?

Het nieuwe normaal duidt op een nieuwe realiteit na een schokkende gebeurtenis, met als gevolg veranderingen waar wij als bevolking aan moeten wennen. Vlak na het einde van de Eerste Wereldoorlog werd het in 1918 voor het eerst genoemd. Een tijdschrift voorspelde dat ‘the new normal’ zou aanbreken. Na de gebeurtenissen van 9/11 kreeg de uitdrukking een sterke terugkeer. Nu ruim 6 maanden verder in de Corona pandemie wordt het steeds duidelijker dat we niet meer terugkeren naar het “oude normaal”.

Definitie van Het nieuwe werken:
Bij Het nieuwe werken (HNW) 2020 ligt de focus op het resultaat van de medewerker, niet de aanwezigheid. Medewerkers delen zelf de tijd en de plaats in zoals dat past voor diegene. Nieuwe ICT-oplossingen maken vervolgens de communicatie en het samenwerken op afstand mogelijk.

Het nieuwe normaal op kantoor is voor vele nog een onduidelijk verhaal. Dan wordt het snel tijd dat met voorbeelden helder te maken.

Leiderschap
Een verschuiving in de manier van werken, vraagt ook om een nieuwe manier van leiderschap. Leidinggeven gebeurd in HNW meer vanuit vertrouwen in plaats van controle. Je ziet ook dat leidinggevende vernieuwde software gebruiken om inzicht en overzicht voor iedereen transparant te houden. Het belangrijkste aspect voor leidinggevenden is loslaten. Vertrouwen, vrijheid en verantwoordelijkheid staan centraal. Het stellen van een deadline doe je samen, maar de uitvoering laat je los en houdt je grip op het resultaat. De verantwoordelijkheid bij de medewerker geeft een stimulans om de deadline met een succesvol resultaat te behalen. Om het resultaat meetbaar te maken stel je de deadline SMART op.

Team aanwezigheid plannen
Inmiddels hebben de meeste enige ervaring opgedaan met de online video meetings. Tijdens de Zoom meetings wordt er veel directer over werk gesproken. Tijd en ruimte voor een persoonlijk gesprek zit er niet snel meer in, wat ervoor zorgt dat het ‘menselijke’ er van af is. Dit heeft invloed op de teamspirit en zorgt voor een verandering in de bedrijfscultuur.

Meer thuiswerken en minder op kantoor hoeft geen invloed te hebben op teambuilding. Immer blijft het menselijk ras een sociaal dier, dus het houden van offline contactmomenten houdt ons fysiek en mentaal gezond en betrokken. Organisatie’s plannen daarom informele momenten waarop aanwezigheid mogelijk is of verdelen het bedrijf in teams om zo veilig samen te kunnen werken.

Werkuren verdeeld over 24 uur, niet 8 uur.
Wanneer de aanwezigheid op kantoor niet meer relevant is en de focus op resultaat ligt, maakt het voor de meeste organisaties niet meer uit of je het werk in de ochtend, middag of avond doet. Daarom zijn organisaties die thuiswerken mogelijk maken veel aantrekkelijker geworden. Zeker voor werknemers met kinderen. Even de kids tussendoor ophalen en wanneer ze op bed liggen nog even afmaken waar je aan was begonnen. Een 9 tot 5 mentaliteit is niet relevant. Werk je nu ook al meer thuis? Lees dan even deze tips om het zo veilig mogelijk te houden.

Werkplek niet plaatsgebonden
Wellicht wel de grootste verandering is de locatie van je werkplek. Of je nou werkt in de garage, op de bank, bij de buurvrouw of in de tuin. Je werkplek is flexibel. Voordeel is dat er minder afleiding is van andere collega’s en jij je eigen werkplek helemaal naar eigen behoefte kan inrichten. Kantoren zullen wellicht niet meer de plek zijn waar er algemeen gewerkt wordt, maar meer de functie van een verzamel- of ontvangstplek krijgen.

Vernieuwende ICT oplossing
Werken op afstand vraagt om flexibele toegang tot de nodige tools en documenten om het werk op kantoor net zo goed thuis te kunnen doen. Voorafgaand aan Het nieuwe werken is het daarom goed om als organisatie een blik te werpen op de huidige ICT situatie van de organisatie. Dit kan je zelfstandig of met jouw IT-partner oppakken. In 4 stappen stomen wij je klaar voor het nieuwe werken met ICT-oplossingen die passen bij de organisatie.

Hoe wij dat doen?

Stap 1. Wij beginnen met een kennismaking om de wensen in kaart te brengen.

Stap 2. Wij presenteren een technisch ontwerp van deze wensen.

Stap 3. Met een contractvoorstel laten wij zien wat nodig is om de gekozen technische oplossingen in te richten en in stand te houden.

Stap 4. GO! Wij rollen het plan uit.

WordPress Lightbox Plugin

START TYPING AND PRESS ENTER TO SEARCH